Despre rezoluții, recunoștință și împăcare cu trecutul

Am citit atât de multe rezoluții pentru noul an, încât dacă s-ar întâmpla toate acele lucruri, cu certitudine voi avea în jur (sau cel puțin în feed-ul de facebook și story-urile din instagram) oameni extrem de mulțumiți de viața lor. E minunat că ne facem astfel de planuri și că privim cu optimism către viitor. Am scris și în toate articolele din luna decembrie despre faptul că unul dintre secretele stării de bine este focusul către viitor, cu o imagine plină de optimism. Desigur, nu construind așteptări, ci speranțe ale ceea ce va să fie.

Pe de altă parte, am văzut mai rar liste cu lucruri pentru care suntem recunoscători. Ca un fel de bucket list, dar invers. Cu privire la ce am trăit frumos în anul ce a trecut și ce mi-aș dori să se repete. În plus, am văzut și câteva “f**k you 2018” și sunt sigură că sunt oameni care au nutrit alte așteptări pentru anul ce tocmai s-a încheiat.

an nou.png

Viața este foarte mult focalizată pe “ce urmează”, pe “ce va fi de acum înainte”. Însă acest lucru poate veni și cu anxietate, dacă lucrurile nu se întâmplă așa cum ne-am imaginat. În această situație, flexibilitatea cognitivă e ceva ce ar fi util să avem constant pe orice bucket list construim. În contrast, avem nevoie și de atenție pe ce a fost. Eu tot zic, citându-l în diverse momente pe Martin Seligman, că un focus sănătos pe trecut poate face miracole pentru starea de bine prezentă și viitoare. La ce ne poate ajuta o astfel de strategie? Am compus din diverse studii de specialitate, dar și din experiența mea și a clienților mei, o listă pe care o împărtășesc cu voi:

  1. Putem să ne dăm seama de valorile pe care le avem, dacă ele s-au modificat pe parcursul anului, dacă acum considerăm alte lucruri ca fiind mult mai importante decât anul trecut;

  2. Putem să observăm că, în anumite situații, am făcut mai mult decât ne-am propus, am făcut altfel, poate mai bine chiar dacă diferit. Sau putem observa că dacă am renunțat la unele din lucrurile pe care ni le-am propus acum un an, ne-a fost mai bine decât dacă am fi mers cu ele mai departe îndeplinindu-le.

  3. Uitându-ne în acest fel la anul ce a trecut ne poate învață să practicăm “recunoștința”. Și știm din studiile din domeniul stării de bine cât de mult contează această abilitate;

  4. Printr-o astfel de listă de dorințe focalizată pe trecut, putem învăța “să fim” mai mult, decât “să facem” sau “să avem”. De ce? Pentru că o astfel de analiză ne forțează să ne aducem aminte de emoțiile pe care le-am trăit pe parcursul anului, nu doar de lucrurile pe care le-am bifat dintr-o listă făcută anterior;

  5. Făcând o astfel de retrospectivă a lucrurilor pe care le-am învățat/realizat/perceput, putem simți “mulțumire”, “împlinire” și putem ajunge să acceptăm ceea ce s-a întâmplat și nu mai putem schimba, dar putem gândi și proceda diferit în anul ce vine.

Știu că sună bine ce v-am propus eu mai sus, dar cu certitudine avem nevoie și de niște tehnici pentru a putea ajunge să îndeplinim aceste obiective ale listei inversate de dorințe. Altfel, acest articol va rămâne unul pur teoretic, la finalul căruia să spuneți: “da, interesant! Și acum ce fac?”.

A ieșit o listă de 10 pași, așa că haideți să facem așa (mă adresez la persoana I pentru a putea fi mai ușor de pus în practică exercițiul):

Anul ce a trecut ar putea să te ajute să îți răspunzi la întrebarea „cine ești acum?”, să îi ofere o semnificație, dar să îți dea și ție un sens pentru anul ce vine. Iar aceste două lucruri, sensul și semnificația, sunt două elemente de care fiecare individ are nevoie pentru a simți stare de bine.
  1. Alege un loc liniștit, într-un moment din zi în care știi că pentru cel puțin o oră nu te deranjează nimeni și nimic (oprește notificările de la telefon și încearcă să practici acest exercițiu după ce ai citit articolul, și nu în timp ce îl citești, să nu fii forțat să stai cu un device electronic în mână ;) );

  2. Aș prefera să stai cu ochii închiși, pentru că se reduc foarte multe din procesările creierului și experiența va fi mult mai intensă. Dacă nu te simți confortabil să faci asta, e ok, dar atunci ar fi util să îți iei un punct fix în care să te uiți;

  3. Începe prin a-ți aminti diverse experiențe plăcute din anul ce tocmai s-a încheiat. Nu îți face griji dacă la început îți este mai greu sau dacă ai în minte, mai degrabă, lucruri neplăcute. Este natural să fie așa, pentru că minții noastre nu îi place faptul că a trecut prin momente negative și tinde să și le tot reamintească. Învață să îți spui cu privire la gândurile negative: “așa cum vin, așa și pleacă”. Nu încerca să le alungi spunându-ți: “nu mă mai gândesc la asta!” - această tehnică nu este una care să funcționeze.

  4. Trăiește emoțiile pe care le simți cu privire la momentele plăcute. Încearcă să te adâncești în ceea ce simți și acordă atenție corpului tău atunci când îți reamintești acele momente. Unde se simt emoțiile? Cum îți transmite corpul tău emoțiile pe care le simți?

  5. Amintește-ți momente plăcute din relațiile semnificative pentru tine;

  6. Gândește-te la ceea ce ai făcut anul trecut care te-a făcut să simți mulțumire față de tine însuți;

  7. Reamintește-ți momentele în care ai reușit, în care ai avut curaj, ai experimentat, ți-ai dat voie să simți și să trăiești intens, momente în care ți-ai folosit resursele într-un mod eficient;

  8. Gândește-te că nu e o competiție. Este despre a fi împăcat cu trecutul. Nu este despre “cel mai bine” sau “cel mai mult”, ci este despre “a fi”;

  9. Dacă îți este dificil să lași mintea să călătorească prin anul ce a trecut și nu simți că ajungi într-un punct care să îți fie de folos, atunci poți să fii mai practic. Ia o foaie de hârtie și împarte-o în trei coloane. Una pentru viața personală, una pentru viața profesională și una pentru vise care s-au împlinit. Poți să faci exercițiul de mai sus pentru fiecare categorie în parte, să te oprești să scrii, revenind mai apoi în imaginar, sau poți să lași mintea să parcurgă cum își dorește experiențele plăcute din anul trecut și să le notezi pe toate la finalul exercițiului (durata este la latitudinea ta).

  10. Analizează cu împăcare lista pe care ai făcut-o! Uită-te la cine ești acum și ce contează cel mai mult pentru tine, de fapt?

Anul ce a trecut ar putea să te ajute să îți răspunzi la această întrebare și să îi ofere acesteia o semnificație, dar să îți dea și ție un sens pentru anul ce vine. Iar aceste două lucruri, sensul și semnificația, sunt două elemente de care fiecare individ are nevoie pentru a simți stare de bine.

Alexandra Crăciun