Puterea unei îmbrățișări

Se spune că luna ianuarie este una dintre cele mai deprimante luni din an. Sincer, uitându-mă la cum îmi arată agenda, nici nu mă mir de ce unii ar putea crede asta! Oricum, grele sunt începuturile în general, nu numai cele de an. După ce ne-am recules după vacanțe, pauze, zile lucrătoare nelucrate, ne dăm seama că e momentul să ne punem pe treabă și să nu mai așteptăm să se întâmple miracole. Am auzit că ele se petrec, mai degrabă de Crăciun, și până la Crăciun mai sunt încă 11 luni jumate. Brrrrrrr! Numai când mă gândesc la asta îmi vine să îmi pun o pătură peste umeri și să mă cuibăresc într-un colț de canapea cu o carte bună și o cană de cafea cu lapte. Îmi imaginez acel moment ca fiind o îmbrățișare prelungă în care mi-ar veni să rămân o bună bucată de vreme.

Hm! Povestea asta cu îmbrățișările e atât de interesantă. De multe ori, e suficient să primim una și nu mai avem nevoie de cuvinte. Știm, implicit, din atingere, din strânsoare, că va fi bine. Cineva e acolo pentru noi. Știți, eu tot spun de nevoia bazală a creierului de a se simți în siguranță, lucru care se întâmplă atunci când este în conectare cu cineva în care simte încredere. Îmbrățișarea e ceva natural, o modalitate nevorbită de a transmite că ne pasă și că suntem acolo, indiferent de cât de greu e uneori. Îndeplinește, astfel, o nevoie importantă a creierului nostru.

Poate ar fi util să înveți să oferi îmbrățișări, dar și să le ceri - uită-te la cât de vindecătoare pot fi!

Cuvântul “hug” în engleză vine de la “hygge”. E un cuvânt care provine din norvegiană și a apărut pentru prima dată în daneza scrisă prin anii 1800. El înseamnă “stare de bine”, și este posibil ca la rândul lui să provină de la mai vechiul “hygga” care înseamnă “a alina, a consola, a mângâia”. Găsiți explicații atât de frumoase despre acest concept în cartea lui Meik Wiking, “Mica enciclopedie Hygge. Rețeta daneză a fericirii”, publicată la Editura Litera.

Istoric, facem parte dintr-o perioadă în care este acceptat social să îmbrățișăm și să fim îmbrățișați. Așa că este o perioadă în care merită să profităm de asta pentru că, se pare, îmbrățișarea poate fi vindecătoare. De la asta a pornit, până la urmă, și renumita campanie Free Hugs. Ce ne spun studiile despre îmbrățișări? Că ele pot fi un mecanism de coping funcțional. Se pare că persoanele care au acest comportament într-un mod frecvent și care își alină durerea în brațele cuiva, dar care își și exprimă bucuria la fel, au un nivel mai redus de stres perceput în situațiile negative; afirmă că se liniștesc mult mai repede și că li se induce chiar o stare de relaxare, că în timpul unei îmbrățișări se eliberează tensiunea pe care o simt în corp. Ba mai mult, îmbrățișarea poate fi, așa cum spuneam și mai sus, mai utilă decât cuvintele și, cu certitudine, mai utilă decât sfaturile, într-o situație emoțională intensă. Din perspectiva relațiilor, studiile ne spun că îmbrățișările le consolidează și le vindecă, cresc încrederea în ceilalți, dar și încrederea în propria persoană. O îmbrățișare plină de grijă oferă un sentiment de mulțumire, împlinire. Ca să nu mai vorbim de minunile pe care le poate face o îmbrățișare dacă simțim frecvent un sentiment de singurătate.

Poate ar fi util să faceți o analiză a propriei persoane din această perspectivă:

imbratisarile.png
  1. Tu ce fel de persoană ești din punct de vedere al îmbrățișărilor? Le oferi și le primești ușor?

  2. Ce simți atunci când te îmbrățișează cineva?

  3. Învață să fii atent, să fii prezent în acel moment, pentru a avea o analiză cât mai precisă a ta în acel context.

  4. Dacă senzația este neplăcută, stai puțin cu ea și gândește-te de unde vine acea neplăcere. E din momentul prezent sau poate îți aduce aminte de ceva din trecut? Gândește-te că emoțiile se activează de la atingeri, miros, văz, auz - ce amintire plină de emoții mai puțin plăcute îți apare în minte atunci când ești îmbrățișat?

  5. Notează toate aceste lucruri chiar dacă la început par a nu avea niciun sens. Recitind sunt șanse mari să îți dai seama de mai multe lucruri despre tine decât îți vine să crezi.

  6. Poate ar fi util să înveți să oferi îmbrățișări, dar și să le ceri - uită-te la cât de vindecătoare pot fi!


Cu îmbrățișări,

Raluca



Alexandra Crăciun