Raluca Anton

 
DSC_9443.JPG

yin kintsugi

În trainingurile mele, mereu fac referire la o tradiție japoneză a cărei filosofie îmi place extrem de mult. Se numește „yin kintsugi” și este modul prin care ceramica este reparată folosind un mix de aur și metale prețioase. Este un proces extrem de interesant nu numai pentru că recunoaște istoria și valoarea intrinsecă a unui obiect, dar și pentru că încorporează reparația și o transformă în ceva ce merită scos la iveală. 

 

mai valoros decât a fost inițial

Însă, pentru mine, valența cea mai importantă a acestei tradiții japoneze este faptul că obiectul ajunge să fie, la final, mai valoros decât a fost inițial. Același proces este valabil și pentru terapie și formele de autocunoaștere validate științific: pot să unifice ceva ce a fost scindat, să adauge valoare și să creeze din nou unitate.

 

tehnică

Simbolul "yin kintsugi" presupune folosirea unor tehnici și a unei combinații nemaiștiute de materiale, la fel ca în procesul terapeutic, unde abordările sunt din ce în ce mai diverse și combinațiile pot să fie nenumărate.

În cazul trainingurilor, evenimentelor și a terapiei în care cred, sunt două elemente absolut esențiale și fără de care, pentru mine, procesul nu s-ar putea desfășura:

 

ȘTIINȚA ȘI EMPATIA

Experiența academică și formarea mea mă fac să-mi doresc ca abordarea pe care o am să fie pusă mereu în lumină de către știință și de către studii care atestă calitatea unei informații. 

Pe de altă parte, ideea de empatie și de conectivitate umană mă îndreaptă către o abordare mai existențialistă, centrată pe relațiile interumane.

RA-bg1.png

Let’s do it. With science.

Din punct de vedere al pregătirii

  • Sunt formată în terapie cognitiv comportamentală, respectiv cea mai bine fundamentată științific formă de intervenție psihoterapeutică;  

  • Am studii doctorale absolvite în cadrul Școlii Doctorale Psihodiagnostic și Intervenții Psihologice Validate Știintific din cadrul Departamentului de Psihologie Clinică și Psihoterapie, UBB;
  • Am publicat articole științifice în reviste de specialitate;
  • Sunt co-autor al unor cărți dedicate specialiștilor din domeniul psihologiei; 
  • Sunt supervizor în psihoterapii cognitiv comportamentale, acreditat de Colegiul Psihologilor din România;
  • Sunt printre cei 10 terapeuți din România care au formarea IMAGO în terapie de cuplu;
  • Țin cursuri de formare profesională complementară și continuă pentru psihologi. 
     

Din punct de vedere al procesului

Văd procesul psihoterapeutic și trainingul din perspectiva neuroștiințelor. Constant, în sesiunile mele, explic de ce simțim/sau nu anumite emoții, dar și procesele chimice și neurobiologice care susțin aceste sentimente. Cred cu tărie că este extrem de important să avem un corespondent fizic la emoțiile și comportamentele pe care nu le putem măsura decât subiectiv. A putea "pune degetul" pe o structură cerebrală sau a înțelege chimia creierului ajută la fundamentarea oricărui proces de intervenție fie că vorbim despre psihoterapie, coaching sau training.

Sesiunile (de training și de terapie) merg apoi către explicarea modului în care funcționează creierul din perspectiva psihologiei cognitive. De exemplu: ce înseamnă procesul memoriei, cum funcționează procesul decizional, ce este creativitate etc.

Cred enorm în capacitatea psihologului (care are o formare solidă) de a-și extrage elemente de intervenție și din alte forme de terapie, care poate nu au avut încă o puternică rigurozitate științifică în spate. Ca de exemplu, formarea IMAGO în terapia de cuplu, este structurată pornind de la neuroștiințe și elemente de psihologie cognitivă, însă, până în prezent, nu există un studiu clinic controlat care să ateste științific funcționarea ei, în comparație cu alte forme de terapie deja valitate știițific pe care le practic (terapia Gottman, terapia schemelor a lui Young). Însă, datorită experienței dobândite de-a lungul celor peste 10 ani de studiu și cercetare, pot să intuiesc și să aleg unele forme de terapie (cum este IMAGO) și să o suprapun pe zona științifică, astfel încât ea să aducă rezultate.

Experiența academică mi-a oferit o rigurozitate în studiu care se reflectă în munca mea. De exemplu, înainte de a structura o intervenție pentru un client, un workshop sau un curs, știu cum să selectez din literatura de specialitate informația valoroasă și să disting informațiile mai puțin relevante.  

 

RA-bg4.png